Kulturkanon i undervisningen
 

Skabende arbejde

- med optog, masker og kostumer

(Henvender sig til 7.-8.-9.-10. klasse – i fagene billedkunst, dansk, dramatik, historie, idræt, musik.)

 

De fleste børn vil være fortrolige med (vagt)parader - fx den på Amalienborg eller i Tivoli - og (fastelavns)optog – enten fra TV eller fra virkeligheden.

  • Lad klassen lave sit eget optog, hvor de laver masker, dansetrin og klæder sig ud; 
  • kombiner det evt. med en overordnet idé om at hjælpe en gruppe mennesker.
  • Lad dem evt. lade sig inspirere af eksempler fra aktionsforløbet, og diskuter i den forbindelse forskellen på lovlige og ulovlige aktioner, på demonstrationer, aktioner og teater i det offentlige rum.
  • Diskuter med eleverne de væsentligste forskelle på formålene med karneval i Venedig http://www.carnivalofvenice.com/  og Brasilien www.brazilcarnival.com  og Solvognens seneste optog i København juli 2006 til fordel for Guantanamofangerne.

 

På adressen http://www.mask.org/ kan eleverne finde materialer om koreanske masker, deres brug og historie. Sproget er engelsk, men det er let at forstå, og der er en side specielt henvendt til børn.

 

Merete Gerner Larsen