Kulturkanon i undervisningen
 

Tekstualitet

Analyse af selve værket:

Giv en analyse af indholdet i balletten – I kan komme ind på:

Kompositionsforløbet - roller – scenografi (se forløb om rekvisitter) – dansens karakter - Forholdet mellem æstetiske lag – f.eks. grimhed over for skønhed - moderne dans over for klassisk dans.

       

Flere arbejdsspørgsmål kunne være:  

  • Diskuter lærer-elev-forholdet og sæt det i relation til skuespillet
  • På hvilken måde, har det groteske bund i virkeligheden?
  • Kender I selv eksempler på lærere, som er sadistiske?
  • Kender I selv eksempler på at elever udfordrer læreren?
  • Kender I selv eksempler på at mobning er systematisk indkorporeret i skole-miljøet?
  • På hvilken måde fremstår det erotiske element i dansen – påvis hvordan og hvornår i forløbet det gradvist går over i mere og mere voldelige og destruktive udladninger
  • Hvordan skal man forstå slutningen?
  • Hvad bliver tåspidsskoene et symbol på?
  • Hvordan er forholdet mellem musik og bevægelser?
  • Hvad får man ud af at overdrive og lave noget så grotesk?
  • Hvorfor mon netop 60’erne blev årtiet for skabelsen af ”Enetime”?

 

En Mordsag – forslag til kreativ skrivning (og evt. dramatisering)

Dramaet er faktisk en slags kriminalhistorie/gyser – skriv en kriminalhistorie, hvor du kommer ind på, hvordan liget bliver afskaffet og hvordan forbrydelsen bliver opdaget. Eller skriv en gyser, hvor din fortæller selv er aktør i handlingen. Udnyt det absurde i fortællingen: overdrivelsen, gentagelsen, ondskaben, tavsheden osv.

 

Andre Skrive–øvelser i :

  • Hvilken relation har spillefrøkenen og læreren?
  • Hvilken familiebaggrund har eleven?
  • Hvilken opvækst tror du læreren har haft?
  • Og spillefrøkenen, hvem er hun for en person?
  • Skriv et forsvar for den anklagede danselærer 
  • Skriv et brev, som forklarer forældrene, hvordan det kunne gå så galt
  • Omtal mordet som sensationssag i sladderpressen/-TV – m.v.

 

 

Lektor Michael Netschajeff