Kulturkanon i undervisningen
 

Polyetherstolen

Polyetherstolen af Gunnar Aagaard Andersen 

 

Gunnar Aagaard Andersen (1919-1982):

  • Arkitekt, billedkunstner, maler, designer.
  • Uddannet på Skolen for Kunsthåndværk i København 1936-1939, på Konstakademiet i Stockholm i 1939 og på Det Kongelige Danske Kunstakademi i København fra 1940-1946.
  • Fra 1972- 1982 professor ved Det Kongelige Danske Kunstakademi
  • Tildelt: Eckersberg Medaillen 1977, Thorvaldsen Medaillen 1980

 

Polyetherstolen - Et eksperiment med et opskummende materiale!

Gunnar Aagård Andersen arbejdede med de meget bløde former og inspirerede bl.a. Verner Panton til den senere Pantonstol. Stolen her er dog fra 1964 og er lavet af polyetherskum. Polyether er et plastprodukt i familie med polyurethan-celleplast, som i dag i stor stil anvendes til sæder, puder, emballage m.m.

Gunnar Aagaard Andersens stol er et eksperiment med et opskummende materiale, der i atmosfærisk luft udvider sig og giver bløde og i høj grad ukontrollerede former. Brugen af dette materiale og den deraf mærkværdige overflade, tænkt som et møbel, var i 1964, da stolen blev skabt, særdeles grænseoverskridende. Det lå ikke umiddelbart i tråd med den stolte danske designtradition, som slog igennem i efterkrigstiden, og som for alvor vandt international berømmelse op gennem 1950´erne og 1960´erne. Her er ingen smukke detaljer og håndværksmæssig finish, men derimod en total ny form i et nyt materiale; et forsøg på at se et møbel på en helt ny og anderledes måde.

Stolen er dog også mere at betragte som kunstværk end som møbel. Bruddet med de traditionelle former og materialer udvidede dermed den vante opfattelsen af, hvordan en stol også kunne se ud, når man ikke lod sig fastlåse i traditionelle forestillinger, men lod legen og fantasien få frit løb gennem afprøvning af nye materialer og teknikker.

Selvom stolen aldrig blev sat i produktion, men kun lavet som kunstværk, fik den alligevel stor betydning op gennem 1960´erne og i 1970´erne for kunstformen popart og blev senere også en inspirator for postmodernismen.

 

Stolen kan i dag ses på Kunstindustrimuseet i København, og desuden findes et eksemplar på Museum of Modern Art i New York.

Se billedmaterialet på kulturkanonens hjemmeside.

 

 

Jan Liin Jessen