Kulturkanon i undervisningen
 

Opgave 7

DESIGN - HF

Mål

C-niveau

  • analysere og vurdere design som proces og resultat (form, rum, funktion, kommunikation, æstetik og identitet)
  • analysere design ud fra kontekstuelle parametre (samfund, etik, branding, økonomi, teknologi og innovation

 

 

Designanalyse C

 

Beskrivelse

Opgaven kan deles i små dele og som sådan bruges i forlængelse af  undervisningsforløb, som drejer om et af punkterne, men opgaven egner sig til også til anvendelse på et senere tidspunkt, hvor analytiske spørgsmål som de har mødt i årets løb, repeteres. Listen kan selvfølgelig udvides.

 

Eleverne analyserer og dokumenterer de tre stole ud fra følgende parametre. (Se billedmaterialet på kulturkanonens hjemmeside.)

 

Formalanalyse, hvor der tages udgangspunkt i en undersøgelse af designobjektets grundelementer ved eksempelvis at stille spørgsmål som disse.

 

Beskrivelse af FORM

  • formtype
  • størrelse / mål
  • ængde / bredde / dybde forhold
  • proportionerne af formens dele
  • sammensæt / enkel
  • negativ / positiv
  • evt. osv.      

Beskrivelse af FARVE

  • kulør / kvalitet / lyshed
  • transparent
  • flerfarvet
  • materialets egen farve / pålagt farve
  • evt. osv.

Beskrivelse af ”HUDEN”:

  • tekstur
  • struktur
  • taktile egenskaber
  • evt. osv.

Beskrivelse af MATERIALE

  • materialetype
  • materiale egenskaber (brand, elasticitet, vandafvisende, temperatur)
  • evt. osv.

Beskrivelse af KONSTRUKTION/PRODUKTION

  • sammensætning af delene
  • fremstilling i øvrigt
  • faktur (hudens tilblivelse (poleret osv)

 

Funktionsanalyse, hvor der undersøges, hvordan stolene ”virker”:

Beskrivelse af FUNKTIONEN  i forhold til 1 – 4

  • ergonomi
  • anvendelse i øvrigt
  • evt. osv

Analyser stolene ud fra ÆSTETISKE synsvinkler ved hjælp af svar på 1-4:

  • kritikerens
  • samfundkritisk / økologisk
  • design kritisk (anmelder etc)
  • din egen subjektive æstetiske mening

Analyser stolene ud fra BETYDNINGENS synsvinkel

  • tingenes umiddelbare betydning
  • tingenes overførte betydning
  • tingenes ekspressive betydning

 

 

Klaus Nørregaard-Madsen