Kulturkanon i undervisningen
 

Lektion 3 - 17

SLØJD - GRUNDSKOLEN

slutmål

Design og produkt

- gennemføre et arbejdsforløb fra inspiration og idé over planlægning til udførelse og evaluering

- eksperimentere med materiale, form, farve og funktion

Materiale- og værktøjskendskab

- afprøve forskellige materialers muligheder og begrænsninger, fortrinsvis træ og metal

- forholde sig til arbejdsmiljø i forbindelse med arbejdsprocesser

 

Produktionsfasen

Eleverne arbejder med udførelsen af stolen.

Da hver elev laver sin egen stol, og da eleverne derfor selv sætter deres eget præg på stolens konstruktion og udseende, vil den hjælp som læreren skal yde undervejs være meget individuel. I et sådant forløb vil det være en stor hjælp for alle, hvis eleverne inden forløbet har fået instruktion i enkle samlinger med lim og skruer, at de ved hvordan man kan sætte en sarg på, og at de kender til forskellige dimensioner fyrretræ, krydsfinér og MDF- eller spånplade, samt at de endvidere er blevet præsenteret for de øvrige tilgængelige materialer.

Det vil også lette lærerens arbejde i starten, hvis han i forvejen har lagt et udvalg af lister, rundstokke og plademateriale frem til eleverne.

 

I starten hvor alle elever skal i gang samtidig, vil der komme mange spørgsmål til læreren om hjælp. Derfor bør læreren opfordre eleverne til at gå i gang med dele til stolen, som de kan magte, indtil de kan få hjælp til det, de i udgangspunktet havde tænkt at ville starte med.

 

Efter de første par lektioner i produktionsfasen, vil eleverne sandsynligvis arbejde mere selvstændigt og koncentreret om opgaven. At de får mulighed for at arbejde med en egen designopgave giver en høj grad af fordybelse og virkelyst i processen.

Læreren vil så have tid til at kunne hjælpe eleverne med delopgaver af mere eksperimenterende art.

 

Dette forløb, hvor eleverne designer en stol, ved først at skitsere en idé for derefter at lave produktet i praksis, egner sig glimrende i et fagligt forløb, hvor sløjd og håndarbejde indgår i en helhed.

Når man lige ser bort fra, at man inden for håndarbejde og sløjd arbejder med forskellige materialetyper, så er slutmålene og de vejledende læseplaner for både håndarbejde og sløjd temmelig sammenfaldende. I et forløb som dette vil man let kunne integrere begge fag i en fælles fagforståelse, nemlig ved at eleverne arbejder samtidigt med sløjd og håndarbejde.

Det vil således være naturligt at forsyne en træstol med bløde hynder eller beklæde ryglænet med stof.

Se også undervisningsforløbet for håndarbejde på Folkeskolens mellemtrin, i f.m. kulturkanonen.

 

Til sidst i produktionsfasen kommer spørgsmålet om overfladebehandling. Skal stolen oliebehandles, lakeres eller males? Dette må dels bero på hvilke signaler stolen skal sende og er derudover også afhængig af hvilke materialer, den er lavet af.

 

Jan Liin Jessen