Kulturkanon i undervisningen
 

Lektion 2

SLØJD - GRUNDSKOLEN

slutmål:

Design og produkt

- gennemføre et arbejdsforløb: inspiration og idé

- eksperimentere med materiale, form, farve og funktion

 

Designfasen

Eleverne får nu til opgave at designe deres egen stol. Ternet papir og blyanter udleveres.

Eleverne skal skitsere hvordan stolen skal se ud. De skal sætte så mange mål på skitsen som muligt.

Der stilles følgende krav til stolen: Den skal kunne holde til, at eleven selv sidder i den.

Eleverne får mulighed for at bruge så mange materialetyper som muligt, fx:

 

  • træ
  • metal
  • stof
  • pladevat
  • skumgummi
  • akryl
  • hønsenet
  • ståltråd
  • flamingo*
  • gasbeton
  • pap, papir

 

* Undgå at støvsuge flamingo-fnuller, da det sætter sig fast på udsugningsrørenes inderside.

 

Selvfølgelig må man ikke anvende sundhedsskadelige materialer i undervisningen, men ellers er det op til læreren, at vurdere hvilke materialetyper der må anvendes.

 

Eleverne skal lave hver deres stol, men må gerne gå sammen i grupper, så de kan hjælpe hinanden.

 

Når eleven er færdig med sin skitse, skal den godkendes af læreren. Foregår dette forløb som et sløjd/håndarbejdsforløb, bør håndarbejdslæreren også være med til at godkende projektet.

Læreren skal vurdere, hvorvidt det er muligt at gennemføre med hensyn til konstruktion og materiale.

I denne fase er det vigtigt at spørge ind til, hvordan skitsen skal forstås, hvilke materialevalg der er foretaget og hvorfor, samt hvordan eleven har tænkt sig at samle de forskellige dele.

Det vil ikke være realistisk, at eleverne foretager samlingerne efter de gode håndværksmæssige principper. Eksempelvis vil en tapning kun undtagelsesvis kunne blive anvendt af eleverne. Elevernes tekniske og præcisionsmæssige kunnen på mellemtrinnet, vil i højere grad være begrænset til samlinger foretaget med lim og skruer.

 

Læreren må altså vurdere, om det er realistisk, at eleven går i gang med sit projekt, om der skal foretages justeringer, eller det kan godkendes umiddelbart. Eleven opbevarer den godkendte skitse i lokalet, så han kan tage den frem undervejs i processen.

 

Jan Liin Jessen