Kulturkanon i undervisningen
 

'Brudstykker af et mønster'

C. E. Soyas stykke blev opført på Folketeatret under besættelsen. Egentlig kaldes det ”Et Skuespil i 6 Skuespil”, hvilket dækker over en særlig struktur, hvor hver af de 6 nævnte dele udgør et mindre selvstændigt forløb, en mininarrativ, der gennem henvisninger til især personer fra del til del og en fælles gennemgående tematik samt et overlejrende fremadskridende forløb, knyttes sammen til en større helhed. Disse forbindelser mellem personerne på tværs af stykkets enkelte dele er med til at skabe sammenhæng og knytte temaer sammen på tværs af miljø- og klasseforskelle. Enkelte gange udfoldes de i filmen i en set up-pay off-struktur: F.eks. hører vi første gang om den umoralske søn af en pelshandler, der har forført og svigtet Jenny i sekvens 1, og senere i sekvens 10 og 12 (set up), og følger soldaten, da han beslutter sig for at give pelshandlersønnen som fortjent i sekvens 15 (pay off).

 

De 6 dele har hos Soya følgende titler:

  • Thor og Drikkehornet (filmens sekvens 2 og 4)
  • Retfærdighed eller – (filmens sekvens 6, 7 og 8)
  • Det blå Brev (filmens sekvens 10)
  • Alle har noed de skjuler – (filmens sekvens 11 og 12)
  • Huxley (filmens sekvens 13 og 14)
  • Jeg forstaaer ikke Meningen – (filmens sekvens 17)

 

Også stykket som helhed var indlejret i en større komposition. ”Brudstykker af et Mønster” var nemlig en del af en såkaldt tetralogi (sammenknytning af 3 tragedier og et satyrspil) under fællestitlen ”Blindebuk eller sådan kan det gå” – alle skrevet af C.E. Soya (f. 1896 † 1983).

 

Se også materialet på kulturkanonens hjemmeside.