Kulturkanon i undervisningen
 

Undervisningsforløb C

MEDIEFAG - STX

B- niveau

- anvende filmsprogets terminologi i forbindelse med analyse af film

- anvende forskellige analysemetoder

- anlægge et historisk, kulturelt og samfundsmæssigt perspektiv på film

 

Familien i krise

(Mediefag, dansk, engelsk, samfundsfag, historie, billedkunst, drama, religion, filosofi, psykologi)

 

Festen anno 1623

  • En tematisk sammenligning med Festen (1998) er oplagt, idet begge værker beskæftiger sig med hemmeligheder og løgne, skeletter i skabet, skandalen i familien, spillet for galleriet samt magt og seksuel undertrykkelse
  • Slutscenerne i Festen og Vredens Dag kan sammenlignes. Hvad sker der med familierne efter denne konfliktoptrapning?
  • Lav en sammenligning mellem Vredens Dag og Bodil Ipsens kriminaldrama, Besættelse (1944), en dansk film noir, hvor en pæn familiefar indleder en fatal affære med en ung, tiltrækkende femme fatale
  • Hvad siger det om præstefamilien, når den unge søn Martin fuldstændigt og aldeles forelsker sig i sin jævnaldrende stedmor?
  • Hvordan bliver følelseslivet rent æstetisk fremstillet i Vredens Dag? Hvorfor svigter Martin sin elskede Anne til sidst i filmen, hvor han i den grad distancerer sig fra hende?
  • Diskuter familielivet på godt og ondt: Som et trygt og varmt frirum eller som et fængselslignende system med uskrevne regler?
  • Sammenlign med den nypuritanisme og angst for seksualitet, som igen er blusset op i f.eks. USA. Findes der en type som Anne i vores tidsalder?

 

 

Se også materialet på kulturkanonens hjemmeside.