Kulturkanon i undervisningen
 

Undervisningsforløb B

MEDIEFAG - STX

B- niveau

- anvende filmsprogets terminologi i forbindelse med analyse af film

- anvende forskellige analysemetoder

- anlægge et historisk, kulturelt og samfundsmæssigt perspektiv på film

 

Ondskabens anatomi

(Mediefag, dansk, engelsk, samfundsfag, historie, billedkunst, religion, filosofi, psykologi, tysk)

 

Hvad er ondskab?

  • I starten af filmen siger Herlofs Marte, at ”der er kraft i det onde”. Hun taler om den kraft i de urter fra galgebakken, som hun laver medicin af. Men hvad kunne det også være en reference til?
  • Diskuter Absalons moral og etik eller mangel på samme, når han vælger at dødsdømme Herlofs Marte for hekseri
  • Måske kan Dreyers filmtitel tolkes i mange forskellige retninger. En provokerende, politisk parallel kunne være at nævne tidens jagt på mulige terrorister?
  • Man kunne også debattere ondskabens ansigt og se tilbage på det famøse bøddel-offer-eksperiment i 1971 på Stanford University
  • Man kunne også kaste et hurtigt blik på Poul Martinsens mislykkede reality-eksperiment Krigerne (DR1, 2006), der ifølge tilrettelæggerenhandler om ondskab og menneskets primitive kræfter. Der er tale om et psykologisk eksperiment, hvor deltagerne prøver at tvinge oplysninger ud af deres fanger ved at bruge noget, der minder om tortur
  • Skandalen i Abu Ghraib-fængslet i Irak kunne være interessant at nævne, når scenen i torturkammeret fra Vredens Dag næranalyseres. For Herlofs Marte ender på bålet uden retshandling og uden en egentlig bevisførelse. Sammenlign eventuelt med den behandling som frihedskæmperen Sophie Scholl får af den retslige instans i et nazistisk Tyskland anno 1943 i filmen Sophie Scholl (2005)
  • Hvem er egentlig skurken? Er det den mistænksomme svigermoder Merete? Er det præsten Absalon, der på sin vis både er bøddel og offer? Eller er det netop Anne med de sylespidse katteøjne?
  • Hvorfor bliver svigermoderen Merete med det voldsomme had ikke udpeget som heks? Er det ikke oplagt? Hvorfor, hvorfor ikke?
  • Hvorfor er Merete iklædt sort dragt i slutscenen, og hvorfor er Anne ikke? Sørger hun ikke i sin hvide enkedragt?
  • Se på temaerne i William Goldings samfundspessimistiske romanklassiker Lord of the Flies (1954), hvor religiøse symboler og menneskets primitive natur bidrager til den uhyggelige og hysteriske stemning
  • Sammenlign også med den svenske kostskolefilm Ondskab (Mikael Håfström, 2003), hvor hovedpersonen Erik lever i en kynisk verden underlagt ondskabens og voldens magt. Find eventuelt relevante artikler om ”ondskab” på www.ekkofilm.dk

 

Se også materialet på kulturkanonens hjemmeside.