Kulturkanon i undervisningen
 

Sekvensliste

Vredens Dag: 15 filmkapitler

 

Sekvens 1: Titelsekvensen med den gregorianske melodi, middelaldersalmen Dies Irae.

 

Sekvens 2: Danmark, maj 1623. Vi ser en anonym hånd skrive anklagen mod Herlofs Marte, som af autoriteterne beskyldes for at være heks og må flygte fra sit ydmyge hjem i landsbyen. I en velhavende præstegård på landet er det Merete, moderen til præsten Absalon, som dominerer det asketiske hjem. Merete viser kun foragt over for sin unge svigerdatter Anne, som ikke rigtigt føler sig hjemme.

 

Sekvens 3: Anne møder Absalons hjemvendte søn Martin, og straks opstår der en særlig kemi imellem de unge mennesker. Herlofs Marte opsøger Anne i præstegården for at få hjælp til at skjule sig.

 

Sekvens 4: Herlofs Marte bliver dog fanget i præstegården. Hun er en trussel mod Annes sikkerhed, idet hun ved, at Annes mor tilsyneladende havde særlige talenter. Herlofs Marte bliver udspurgt af Absalon, som beder hende om at bekende sandheden om, at hun besidder en særlig djævelsk magt. Anne står lige uden for og lytter på. Hun møder Martin, og de lytter herefter til kirkekoret.

 

Sekvens 5: Herlofs Marte tortureres og presses til at tilstå og bekende kulør i torturkammeret. Hun bliver også bedt om at angive andre hekse, men hun tier stille og siger intet om Annes mor, som var heks. En hemmelighed, som Absalon har holdt skjult af hensyn til ægteskabet med Anne. Herlofs Marte fordømmer Laurentius, der leder torturforhøret.

 

Sekvens 6: Anne og Martins forhold udvikler sig, de går bl.a. en lang tur ude i den smukke sommernatur.

 

Sekvens 7: Absalon besøger Herlofs Marte, inden hun skal på bålet. Marte mener, at hun har sparet Anne, hvis mor var heks. Marte føler sig svigtet af Absalon, truer og fordømmer ham, men ender til sidst med at blive brændt.

 

Sekvens 8: Efter Herlofs Martes død begynder Absalon at tvivle. Han mener at have syndet mod Gud. Moderen prøver at overbevise ham om, at Anne er heks og siger, at han nu må vælge mellem Gud og Anne. Anne er nysgerrig og udspørger Absalon om sin mors skjulte talenter.

 

Sekvens 9: Martin indleder et forhold til Anne. En kærlighedsscene udspiller sig ude i den fri natur. Imens sidder Absalon inde i et mørkt rum i præstegården og tænker.

 

Sekvens 10: Familien beder en bøn. Merete spørger til Martins syn på Anne, og hvorfor han har forandret sig. Anne og Martin griner og hygger sig sammen, som Merete slet ikke kan acceptere.

 

Sekvens 11: Absalon tager ud til den døende Laurentius, som Marte fordømte under forhøret. Laurentius dør.

 

Sekvens 12: Anne beskylder nu Absalon for ikke at have elsket hende og fortæller den chokerede Absalon, at hun længe har ønsket ham død. Hun afslører også kærlighedsforholdet til Martin, og deres opgør ender med, at Absalon får et slagstilfælde og dør.

 

Sekvens 13: Ved Absalons dødsseng diskuterer Anne og Martin, hvad der er sket.

 

Sekvens 14: Til begravelsen vil Merete have sin hævn og anklager Anne for at være skyld i Absalons død. Presset af familien og svigtet af den vage Martin tilstår Anne sin skyld og indrømmer indirekte, at hun akkurat som sin mor besidder mørke kræfter.

 

Sekvens 15: Rulletekster med afslutningen på den gregorianske melodi, middelaldersalmen Dies Irae.