Kulturkanon i undervisningen
 

AT-forløb

Sult og modernismen

Fag: dansk, mediefag, billedkunst, filosofi og religion, historie

 

  1. Filmen Sult er lavet med udgangspunkt i Knut Hamsuns roman af samme navn fra 1890. Romanen var den norske forfatters første roman og var et gennembrud for ham. Romanen var en af de første modernistiske romaner, ifølge Paul Auster måske den første.
  • Romanen følger ikke en traditionel fortællestruktur med et plot og et sammenhængende handlingsforløb med en start, en midte og en slutning. Gør rede for hvordan romanen er fortalt. Brug de indledende sider (5-29) som udgangspunkt for analyse og diskussion og inddrag jeres indledende analyse af filmens fortællestruktur i diskussionerne.
  • Placér romanen i en historisk sammenhæng fra det moderne gennembrud til symbolisme, 1870-1900.
  • Forholder film eller roman sig til samfundsmæssige problemstillinger? Bliver der sat problemer til debat?
  • Inddrag samtidens malerkunst i diskussionen. Konkret forslås at bruge Edward Munchs maleri En aften på Karl Johan (1892) til belysning af kunstnerens rolle storbyens betydning.
  • Hvilke forestillinger om kunst og litteratur og kunstnerens rolle fremgår af romanen, og hvilken periode udspringer de fra (romantik og renæssance)?

Link:

Kilder:

  • Paul Auster: Kunsten at sulte
  • Fibiger og Lütken: Litteraturens veje
  • Hammershøi: Støvkornenes dans i solstrålernes/Kulturkanon

 

  1. Filmen er baseret på Hamsuns roman, men er omskrevet til filmmediet af forfatteren Peter Seeberg, der havde sit udgangspunkt i 1950’ernes og 60’ernes modernisme og eksistentialisme. Det er påpeget både af datidens anmeldere og af senere forfattere som Paul Auster, at det er en usædvanlig vellykket filmatisering af en mesterlig roman. Ofte lykkes det bedst at få gode film ud af dårlige eller middelmådige romaner, men her er der organisk sammenhæng mellem film og roman.
  • Hvad har manuskriptforfatteren Peter Seeberg og instruktøren Henning Carlsen gjort for at få romanen og dens historie overført til filmmediet? Sammenlign filmens åbningsscene, som starter med at hovedpersonen står ved et rækværk på en bro med ryggen til kameraet og seeren med romanens åbning på de første sider (5-8)
  • Inddrag samtalen med Henning Carlsen i diskussionen af overgangen fra roman til film.
  • Giv eksempler på hvordan den subjektive synsvinkel fastholdes på film. Sammenlign filmens scene, hvor hovedpersonen forfølger 2 damer, han får øje på fra sin bænk i parken (sekvens 3) med beskrivelsen af samme episode i romanen, (s. 13-16).
  • Giv eksempler på enkeltscener, hvor kamerabevægelser, billeder og klipning fanger hovedpersonens tanker og handlinger i stedet for romanens ord og sætninger. Sammenlign scenen, hvor hovedpersonen i filmens sekvens 7 sidder på bænken og snakker med sine sko og fortæller historien om Hippolati med romanens afsnit (s. 19-26) om samme episode.

 

  1. Et centralt tema i Sult er hovedpersonens forhold til at leve og at skrive. Han må have mad for at kunne skrive, og han må skrive for at få penge til mad. Men netop sulten er også et middel til at skrive, han skriver på fortvivlelsen og desperationen. Han vil gerne leve og kan samtidig ikke finde ud af at leve, han er fuld af håb og fortabt på samme tid.
  • ”Den moderne sjæl er labyrintisk”, skrev den tyske filosof Nietzsche. Hvad betyder det? Diskutér synspunktet i forhold til filmens hovedperson.
  • Hovedpersonen forholder sig flere steder i filmen positivt til Gud, men han slutter med at fornægte Guds eksistens. I hvilken sekvens sker det, at han fornægter Gud, og hvorfor gør han det netop her?
  • Hvad er det for beslutninger, filmens hovedperson skal tage? Hvorfor kan han ikke foretage de valg, som vil bringe ham ud af sult og fortvivlelse? Hvorfor kan han f.eks. ikke tage mod pengene fra pantelåneren eller avisredaktøren uden straks at give dem væk, i stedet for at købe mad og få sig et ordentligt værelse? Som konkret analyse- og diskussionseksempel kan I bruge hans besøg hos pantelåneren, hvor han forsøger at sælge sine jakkeknapper /sekvens 8)
  • Kunne I forestille jer, at hovedpersonen på et tidspunkt ville begå selvmord – begrund jeres diskussion med steder fra filmen!?

Kilder:

  • Knut Hamsun: Sult (Gyldendal Tranebøger, 1984)
  • Paul Auster: Kunsten at sulte
  • Fibiger og Lütken: Litteraturens veje

Link:

 

Hans Oluf Schou