Kulturkanon i undervisningen
 

Opgave 9

MEDIEFAG - STX

B- niveau

- anvende filmsprogets terminologi i forbindelse med analyse af film

- anvende forskellige analysemetoder

- anlægge et historisk, kulturelt og samfundsmæssigt perspektiv på film

 

Eksistens og identitet

Til brug i fagene dansk og mediefag

 

Efterkrigstiden er en periode præget af orienteringsløshed og identitetsmæssigt vakuum. I Soldaten og Jenny udtrykker soldaten flere gange, at han ikke kan finde plan og mening i tilværelsen. Og Jenny reagerer på den modstand hun møder i tilværelsen ved at tænke på selvmord. Hun siger: ”Så gik jeg og tænkte paa og dø…det gør jeg saa tit…der er jo ikke meget ved livet saadan til daglig…”. Den stemning af håbløshed, afmagt og skrøbelighed finder vi også i andre værker.

 

  • Læs og analyser et eller flere af digtene nedenfor. Relater digtenes eksistens- og identitetsproblematik til filmens. Hvad fortæller digte og film os om det at være menneske? Er det tidsløse eller tidsbestemte temaer digte og film behandler?

 

Tove Ditlevsen: ”Angst” (1939), ”Tungsind” (1939), ”Blinkende Lygter” (1947), ”En Mands Kærlighed” (1947)

Bodil Bech ”I aftes” (1938)

Karl Venneberg ”Att Leva” (1945)

Knud Pheiffer ”Jeg vil bygge en verden” (1941)

 

 

Se også materialet på kulturkanonens hjemmeside.