Kulturkanon i undervisningen
 

Billedanalyse - folkeskole

For fagene billedkunst og dansk

 

Der findes forskellige metoder til analyse af kunstværker. En af de mest udbredte er tysk-amerikaneren Erwin Panofskys ikonologiske metode. Den opererer med tre niveauer, idet man først giver en beskrivelse af værket. Det er det præikonografiske niveau. Dernæst tager man fat på den egentlige analyse, det ikonografiske niveau, hvor man undersøger formsproget. Her har man brug for en lang række fagtermer til at betegne de enkelte dele, hvad enten der er tale om maleri, skulptur eller arkitektur.

 

Nogle af de nøgleord, som man har brug for i forbindelse med analyse af et maleri, er komposition, flade, linje, former, lys, farver, maleteknik, synsvinkel og perspektiv.

 

Efter analysen samler man til sidst sine resultater til en tolkning, som Panofsky kalder det ikonologiske niveau, idet man nu også undersøger motivets historie. Det er her, man fokuserer på den klassiske kunsts betydning for senere værker, idet kunstnere henter inspiration overalt, ligesom kunstnere også i dag forholder sig til kunst fra den danske guldalder.

 

I praksis kombineres den ikonologiske metode ofte med den strukturalistiske. Her tager man udgangspunkt i et studium af de enkelte tegns betydning, idet man først hæfter sig ved deres denotation, dvs. en beskrivelse af dem, inden man tager fat på deres konnotationer, dvs. bibetydninger.

 

Se maleriet på kulturkanonens hjemmeside.

 

Hanne Christiansen, Hasseris Gymnasium

Dorte Fogh, Silkeborg Amtsgymnasium