Kulturkanon i undervisningen
 

Opgave 8, gym.

BILLEDKUNST - HF, STX

Mål:

C-niveau slut (på C niveau kan opgave med fordel betinges yderlige idet opgaven tager udgangspunkt i de gengivelsesstrategier, som er gennemgået i klassen)

  • analysere et visuelt materiale ud fra forskellige forskningsbaserede metoder og samle resultaterne i en konklusion (betydningsanalyse, gengivelsesstrategier)
  • løse elementære visualiseringsopgaver i samspil med det analytiske arbejde med andres eller egne billeder (gengivelsesstrategier)

 

B-niveau halvvejs

  • analysere et visuelt materiale ud fra forskellige forskningsbaserede metoder i forhold til analysens fokus
  • vælge blandt forskellige metoder og strategier til at løse visualiseringsopgaver i forlængelse af det analytiske arbejde med andres og egne billeder

 

MONUMENT – kunst i byrummet

 

I skal nu lave et værk, der skal opstilles i den by, hvor i går i skole. I skal beslutte jer for, om det skal være et permanent værk, eller om det skal være et værk, der skal opstilles i en tidsbegrænset periode. Her skal i overveje, hvilken betydning det har, at værket er permanent eller ikke-permanent.

 

Hvad skal værket repræsentere, signalere og betyde? Hvor skal det opstilles, og hvilken betydningsværdi giver det værket?

 

Værket kan illustreres ved skitser, fotografier, modeller mm.

 

Se Perspektiverende materialer.

 

 

Stinne Bo Schmidt