Kulturkanon i undervisningen
 

Opgave 6, gym.

 

BILLEDKUNST - HF STX

Mål:

C-niveau halvvejs: analysere et visuelt materiale ud fra forskellige forskningsbaserede metoder og samle resultaterne i en konklusion (betydningsanalyse, social analyse)

 

B-niveau start: analysere et visuelt materiale ud fra forskellige forskningsbaserede metoder i forhold til analysens fokus (betydningsanalyse, social analyse)

 

 

Lokale monumenter A

Teoretisk opgave

Tag på opdagelse i byen eller søg monumenter specifikt i jeres by på hjemmesiderne. Lav en præsentation af monumentet til klassens fælles byvandring, hvor i skal komme ind på følgende:

  1. Hvad er det for et monument? Hvad er anledningen til, at byen har fået det specifikke monument? (Præsentation)
  2. Hvad repræsenterer monumentet? Hvilken betydning har monumentet for byen? (analyse og fortolkning)
  3. Hvorfor er monumentet placeret, hvor det er? Hvilken betydning har placeringen, og hvordan ’spiller’ monumentet sammen med det omgivende byrum? (analyse og fortolkning)
  4. Hvilken betydning har monumentet for os i dag? Har det stadig en gyldighed? (perspektivering)

 

Ovenstående kan være en konkret opgave, som laves i grupper til en fælles byvandring, eller/og være nogle individuelle refleksioner i forhold til en gengivelsesopgave, hvor man skal bruge monumentet som motiv til en praktisk opgave.

 

Se Lokale monumenter og opgave 7.

 

 

Stinne Bo Schmidt