Kulturkanon i undervisningen
 

Opgave 1, folkesk.

BILLEDKUNST - FOLKESKOLEN

Slutmål:

Billedkundskab

- anvende faglige begreber i samtaler om billeders indhold og form

- undersøge, analysere, kategorisere og vurdere egne og andres billedsproglige udtryk

 

 

Sokkel og Skala (størrelsesforhold)

 

 

 

Hvorfor står rytterstatuen på en sokkel?

 

Hvad ville der ske, hvis den stod på jorden?

 

Billedet her på siden viser en statue af solkongen Louis d. 14. i Lyon. Denne statue blev ødelagt under revolutionen i 1789, men 20 år senere blev den genskabt. På fotoet samles fodboldtilhængere ved statuen efter Frankrigs sejr over Togo i VM kampen d. 23.juni 2006.

 

Sammenlign denne statue med Salys rytterstatue. Hvad er det der gør at de to statuer virker forskelligt på os?

 

Statuen er i dobbelt naturlig størrelse. Hvad betyder størrelsen? Hvordan ville det være hvis den var i naturlig størrelse eller i halv størrelse?

 

I et billedbehandlingsprogram kan du ændre på størrelsesforholdet mellem beskuer og statue, og du kan sætte statuen ned på jorden. Dette kan du gøre ved at afmaske statuen, kopiere den og sætte den ind igen, enten på slotspladsen eller på et billede af jeres skolegård.

 

Se Skulpturanalyse.

 

 

 

 

 

 

 

 

Se også kulturkanonens hjemmeside.

 

 

Frants Mathiesen