Kulturkanon i undervisningen
 

Opgave 6

BILLEDKUNST - HF, STX

Mål

C-niveau (start): analysere et visuelt materiale ud fra forskellige forskningsbaserede metoder og samle resultaterne i en konklusion (betydningsanalyse)

B-niveau (start): analysere et visuelt materiale ud fra forskellige forskningsbaserede metoder i forhold til analysens fokus (betydningsanalyse)

 

Kært barn har mange navne: om titler og værker

 

 

 

Formålet med denne opgave er at undersøge forholdet mellem titler og værker. At undersøge hvorledes forskellige kunstnere benytter forskellige titel-strategier, samt at se på hvilken virkning disse strategier har på beskueren.

 

Teoretisk/analytisk opgave

1) Asger Jorns maleri ”Stalingrad” har haft mange titler. Undersøg hvilken betydning disse har, hvilken betydning ændringerne har, og hvilken betydning titlernes delelementer har. Hvilken betydning har titlerne for beskueren?

 

Hvad synes du er den mest passende titel til Asger Jorns værk? En af titlerne værket har haft? Den endelige titel? Eller noget helt tredje? Hvorfor?

 

Du kan bruge Flemming Friborg ”Sandhed med modifikationer: Om Asger Jorns Ørnens Ret I, 1950” (i Holger Reenberg og Torben Weirup red. 500 års verdenskunst  (Gylendal; 2004) s. 196-205), Karen Agersnap, Yvonne Hansen o.a. Om at se på Jorn (Silkeborg Kunstmuseums Forlag; 1996) s. 54-57), eller den tilhørende tekst til denne opgave som hjælp til din besvarelse.

 

2) Vælg 3-4 værker af andre kunstnere end Jorn, som alle arbejder med titler på forskellig vis. Undersøg hvad forholdet er mellem værk og titel, hvilken betydning disse titler har for værkerne og for beskueren? Brug denne undersøgelse til at sætte Jorns værk og titel i perspektiv.

 

Eksempler på værker som kan bruges

  • Meret Oppenheim ”My nursemaid” 1936
  • Sandro Botticelli “Venus’ fødsel” c. 1485 (The Birth of Venus)
  • Man Ray ”Gave” 1921 (”gift”)
  • Piet Mondrian ”Broadway Boogie Woogie” 1942-43
  • Pablo Picasso “Portræt af Kahnweiler” 1910 (Kahweiler)
  • René Magritte ” La trahison des images: Ceci n’est pas une pipe” også kendt som  (Billedets forræderi: dette er ikke en pibe) ca. 1928 (Magritte + Pipe)
  • Paul Klee “Alter Klang” (Gammel Tone) 1925 (Klee + Ancient + Sound)
  • Marco Evaristti “Helena” 1998
  • Piero Manzoni “Socle du Monde“ (verdens sokkel)1961
  • Yves Klein “Monochrom” 1961
  • Leonardo da Vinci „Mona Lisa“ 1606
  • Joachim Koester ”Bialowieza forest” 2001

 

Se teksten 'Kært barn har mange navne' og opgave 7

 

Trine Drengsgaard