Kulturkanon i undervisningen
 

Opgave 3

BILLEDKUNST - STX, HF

Mål:

C niveau (halvvejs): løse elementære visualiseringsopgaver i samspil med det analytiske arbejde (betydningsanalyse) med andres eller egne billeder

B niveau (begyndelse): vælge blandt forskellige metoder og strategier til at løse visualiseringsopgaver i samspil med det analytiske arbejde (betydningsanalyse) med andres og egne billeder

 

Ekspressive abstraktioner 2

 

 

Praktisk opgave

Du skal nu selv lave et værk i stil med de spontan-abstrakte kunstnere. I ”Stalingrad” har Asger Jorn arbejdet med mange lag, og du kommer også til at arbejde med lag i dit værk.

 

Overvej følgende inden du går i gang

1) Hvilke materialer og medier giver bedst et udtryk som de spontan-abstrakte? (fx Farveblyant, oliekridt eller akrylmaling?).

2) Hvordan undgår du bedst at hæmninger og fornuft stiller sig i vejen for det frie, spontane maleri? (Arbejde hurtigt? Musik?).

3) Bliv i klassen enige om et fælles tema I vil udtrykke med jeres værker.

 

Arbejdet med værket

Efter at have arbejdet lidt med dit værk, stopper du og overvejer, om det udtrykker det valgte tema. Derefter vender du ’lærredet’ 90 eller 180 grader og arbejder videre i et nyt lag; dvs. du skal dække dele af dit oprindelige værk (men ikke det hele, max. 50%). Gentag dette endnu engang, før du færdiggør dit værk.

 

Efterbehandling

1) Betragt i par jeres værker. Er temaet kommet frem? Hvorfor? Hvorfor ikke? Hvad er forskellen mellem jeres værker? Hvad udtrykker de? Hvorfor? Med hvilke virkemidler?

2) I ”Stalingrad” arbejdede Jorn ligesom I med flere lag (dog over en meget længere periode). Se igen på jeres værker, og diskuter hvordan/om man kan se disse lag, og hvad det gør for udtryk og indhold, at maleriet at skabt i flere lag. (Se billedet på kulturkanonens hjemmeside.)

3) Se i fællesskab på ”Stalingrad”. Kan man se, at Jorn har arbejdet på maleriet af flere gange, og i så fald hvordan? For Jorn og Cobra-malerne var spontanitet vigtig, så hvorfor har Jorn mon arbejdet med maleriet over så lang en periode? (Hent evt. hjælp i citatsamlingen).

 

Se teksten 'Ekspressive abstraktioner' og opgave 2

 

Trine Drengsgaard