Kulturkanon i undervisningen
 

Opgave 8

DESIGN - HF

Mål

C-niveau:

- identificere et designproblem og gennemføre en designproces

- foretage, dokumentere og begrunde valg i en designproces

Kernestof

C-niveau:

- form, rum, æstetik

 

 

Udvikling af et stofmønster

Her er en række titler på nogle af Marie Gudme Leths tekstiler:

 

1.       Jagten, 1932

2.       Buket, 1932

3.       Mexico, 1935

4.       Landsby, 1936

5.       Bregner, 1937

6.       Juni, 1940

7.       Hortensia, 1941

 

Vælg en af disse titler til inspiration for dit eget mønster, f.eks. ”Bregner” fra 1937. Brug din mobiltelefon eller digitalkamera til at tage en række fotos af bregner i skoven eller hvor du nu finder dem. Skal mønstret kun bestå af bregner? Hvad vokser der i nærheden af bregner? Hvad er typisk for det sted, bregner vokser?

 

Print dine fotos ud i farver og vælg nu nogle af de elementer, du mener at kunne bruge til en mønsterkomposition.

 

Skal mønstret bestå af en ren fotografisk gengivelse af naturen eller af en (stærkt?) forenklet og dermed tegnet mønsterudgave?

 

Hvad vil det sige at forenkle eller stilisere? Hvordan kan man gribe det an i forbindelse med bregner? Det gælder her om at finde ind til kernen af det emne, man vil forenkle, skære alt overflødigt bort, så kun det allermest typiske og nødvendige bliver tilbage som symbol.

 

Denne proces bør foregå som elev/lærerdiskussion på klassen, så fordele og ulemper bliver klare for eleverne og designprocessen kommer til at stå i centrum.

 

Når eleverne er kommet frem til en løsning, der er tilfredsstillende for dem, vises Marie Gudme Leths udgave af ”Bregner” (gengivet i s/h i Charlotte Paludan, Stoftrykkeren Marie Gudme Leth, fig. 8, p.12).

 

Du kan selvfølgelig også gå helt frit til værks og fokusere på naturmotiver, du selv holder meget af, og undersøge, om de egner sig til at omsætte til et stofmønster.

 

Se billeder på kulturkanonens hjemmeside.