Kulturkanon i undervisningen
 

Opgave 7

DESIGN - HF

Mål

C-niveau:

- analysere og vurdere design som resultat  (form, funktion)

 

 

Mønster og skala

Ikke alt mønstret stof er egnet til hvad som helst. Et stykke stoftryk som Marie Gudme Leths ”Kirsebær” vil være særdeles velegnet til gardiner, puder og i den rigtige stofkvalitet, til møbelbetræk i en mere angelsaksisk stil. Men at bruge ”Kirsebær” til at sy et slips af vil nok være mindre heldigt. Her skal der bruges et mønster i et mindre størrelsesforhold og en anden farveholdning. Alt i alt kommer det selvfølgelig an på de signaler, man ønsker at udsende (jfr. Læreplanens ”kommunikationsbegreb”), men de færreste vil kunne bære et slips i ”Kirsebær”.

 

Fremstil af et stykke hvidt eller sort karton en skabelon af et slips i den bredde og længde - med eller uden knudemarkering – som er moderne for tiden eller som du synes bedst om. Læg forskellige stykker stof under den udskårne ”slipse”-åbning i kartonen og find den størrelse mønster og den farve, som egner sig bedst til et slips. Du bliver hurtigt klar over, hvilket størrelsesforhold, der skal til og hvor langt man kan gå, i den ene eller anden retning, før resultatet ikke længere er acceptabelt.

 

I arbejdet med geometriske mønstre ville det være helt naturligt at tage computeren i anvendelse og arbejde med øvelserne i lektion 6 om ”Rapporter og mønstre” i Britt Sallingboe, ”Form, Farve, Fantasi – om computere, kreativitet, kunst, kaos”. Her findes der overvældende mængder af inspiration til arbejdet med mønster, rapport og hvad man kunne kalde elektronisk stoftryk.