Kulturkanon i undervisningen
 

Opgave 6

 

DESIGN - HF

Mål

C-niveau (halvvejs):

- analysere og vurdere design som proces og resultat (form, æstetik, funktion).

 

 

 

 

Funktionen

Eleverne introduceres til aspektet ”funktion” i design.

 

Hvad forestiller du dig, at det pågældende tekstil (”Kirsebær”) kan anvendes til?

 

Hvad ville det egne sig bedst til?

 

Hvilken stemning giver det pågældende tekstil til et rum?

 

Hvilken hustype/rumtype/vinduestype ville det pågældende tekstil passe godt til?

 

Nu skal du finde eksempler på hus- og vinduestyper, f.eks. i ”Ulrik A.Hovmand, Illustreret Byggeordbog” eller i boligtillægget til Berlingske Tidende Søndag, som du mener vil passe fint sammen med Marie Gudme Leths ”Kirsebær”. Argumentér for dine valg.

 

Er tekstilet tænkt anvendt til et moderne hus fra 1946 (det år, hvor ”Kirsebær” blev produceret/designet) eller et ældre hus?

 

(Find – igen i avisens boligsektion eller i en hussalgsavis - eksempler på huse i tiden umiddelbart efter 2. verdenskrig og giv en vurdering af ovennævnte spørgsmål).

 

Se teksten Hvordan er "Kirsebær" blevet til?

Se billedet på kulturkanonens hjemmeside.

 

Hans Staunstrup Jeppesen/21.06.06