Kulturkanon i undervisningen
 

Opgave 2

DESIGN - HF

Mål

C-niveau (halvvejs): analysere design ud fra kontekstuelle parametre (samfund).

 

 

 

”Kirsebær”, en case
Hvad, hvem, hvornår?

Eleverne opnår igennem opgaven en forståelse for det kreative menneskes ungdommelighed i sammenligning med mennesker inden for andre fag, en forståelse for at det kreative aspekt i mennesket er med til at holde ånden ung og dermed i stand til gang på gang at overraske ved sine løsninger. Det samme gælder for Marie Gudme Leth.

 

Læs også den perspektiverende tekst: Hvordan er Marie Gudme Leths stof ”Kirsebær” så blevet til?

 

Der udleveres en farvekopi af Kulturkanonens illustration af Marie Gudme Leths tekstil: ”Kirsebær”, til eleverne. Dette tekstil kan findes på Kulturministeriets hjemmeside (søg: ”Gudme Leth” klik på ”Marie Gudme Leths Livværk”).

 

En bedre farveholdning fås formentlig i Charlottes Paludans hæfte, som også har et større udsnit af det pågældende stof. (se litteraturlisten).

 

I plenum diskuteres nu følgende spørgsmål, idet eleverne forventes at begrunde deres meninger/holdninger:

  • Hvornår tror du, at det pågældende tekstil er fremstillet?
  • Er designeren en mand eller kvinde?
  • Hvilken titel tror du, designeren har givet sit tekstil?

 

Til perspektivering af disse spørgsmål kunne man inddrage Nanna Ditzels ”Butterfly Chair” fra 1990 (klik på “Furniture”, så kommer ”Butterfly Chair” som nr. 2) og yderligere stille spørgsmålet: Hvor gammel er designeren til denne stol?

 

 

Hans Staunstrup Jeppesen/21.06.06