Kulturkanon i undervisningen
 

Opgave 2

Værk-intern: Dramaturgien

Kundskabens træ er episodisk opbygget af en række begivenheder/scener med skolen som centrum i børnenes liv, og alle filmens episoder har både selvstændigt indhold og betydning for helheden. Ved overgangen mellem de forskellige episoder er der altid tale om spring i tid og rum. Malmros opererer med forskellige måder at indlede episoderne/scenerne på. Der er bl.a. tale om følgende tre forskellige måder:

  1. Den nye episode/scene starter med et establishing-shot i form af et superttotal- eller totalbillede, som viser os, hvor vi befinder os og ofte også, hvilken årstid det er (se fx scene 2h)
  2. Den nye episode/scene starter in medias res. Dvs. at man springer midt ind i handlingen med en nær eller en halvnær beskæring af en person eller en genstand uden en forgående præsentation af, hvor handlingen udspiller sig (se fx scene 2j).
  3. Lyden fra den foregående episodes/scenes slutning fortsætter ind over den næste og danner således en lydbro mellem de to episoder (se fx overgangen mellem scenerne 3a og 3b).
  4. Undersøg starten fx på scenerne 2d, 3d, 6d og 7b og scenerne 3a, 3f, 4a og 10a samt overgangen mellem scenerne 5c og 5d og mellem scenerne 7a og 7b. Diskutér, hvilken effekt det har at indlede scenerne på de tre forskellige måder.

Med hensyn til den overordnede dramaturgi følger mange film berettermodellen, som påstås at være karakteristisk for den måde, vi fortæller historier på i den vestlige kultur.

 

  • Undersøg om berettermodellen passer på Kundskabens Træ: Hvilke begivenheder i filmen knyttes til de forskellige faser i berettermodellen?

 

Se også materialet på kulturkanonens hjemmeside.