Kulturkanon i undervisningen
 

Knæhaser er ikke bare knæhaser

Den følgende anekdote fra optagelsen af Kundskabens træ afspejler i høj grad, at film ofte manipulerer med virkeligheden for at få et mere realistisk billede frem, og fortæller samtidig om Malmros' kompromisløshed, når det gælder om at genskabe indtrykkene fra 50'ernes Århus med milimeters nøjagtighed:

 

I slutningen af Kundskabens træ falder Niels Ole nærmest i svime over synet af Maj-Britts knæhaser, da hun et kort øjeblik stiger op på en stol for at rette på en lampe (scene 10c). Da Nils Malmros skulle filme denne scene, fik han store problemer. Knæhaserne hos filmens Maj-Britt lignede nemlig slet ikke hans erindring om knæhaserne hos hans hjertenskær år tilbage. Sådan som han huskede det, skulle de ligne fuglereder. Stor blev frustrationen, da det viste sig umuligt at opdrive et par 'rigtige' knæhaser hos nogen af dem, der spillede pigerne i klassen. Han måtte derfor ty til drengene, og her viste Niels Ole sig at have de bedste haser. Men før fotografen nåede at filme ham stående på en stol, iført Maj-Britts festkjole, havde man blandt statisterne fundet en et par endnu mere vellignende knæhaser.

 

Kilde:

Programredaktør Rasmus Brangstrups indledning til forevisningen af Kundskabens træ i Filmhuset 20/5-06.

 

Se også materialet på kulturkanonens hjemmeside.