Kulturkanon i undervisningen
 

Snydemetoden

Under filmoptagelserne havde Nils Malmros også stort held med, hvad man kan kalde 'snydemetoden', når han skulle instruere børneskuespillerne i særligt vanskelige situationer. Metoden går i al sin enkelthed ud på, at Malmros bevidst instruerer forkert for derved at opnå en ægte reaktion fra skuespillerens side. I tv-udsendelsen Skolebørn bliver filmskuespillere, som findes som ekstramateriale på Nordisk Films DVD-udgave af Kundskabens træ kommer Malmros med følgende eksempel til illustration af  'snydemetoden':

 

"Nogle gange vælger jeg at starte med at forklare børnene, i hvilke sammenhæng optagelsen indgår, og hvilke konsekvenser den enkelte scene har. Andre gange vælger jeg med vilje ikke at fortælle det, fordi jeg ved, at hvis de ved, hvilken reaktion jeg leder efter, vil de overreagere eller gøre det forkert.

 

Vi havde et eksempel med Niels Ole, der har lavet ballade i geografitimen. Han står så og får skældud af lærerinden og er meget brødbetynget. Så opdager han lige pludselig, at ved siden af lærerinden, inde i skabet, er den frække Willy kravlet ind og sidder ved siden af kraniet. Der skulle han skiftevis kikke på kraniet og på lærerinden, samtidig med at han fik skældud, og til sidst skulle han simpelthen ikke kunne klare sig for grin (scene 2a).

 

Den lavede vi ved, at jeg sagde til ham (…) at nu skulle han se på min hånd, og han måtte ikke begynde at grine, for hvis han grinte, duede scenen ikke. Det var han helt med på: Han var alvorlig, han så på min knytnæve og derefter hen på mig. Så begyndte jeg at skære grimasser til ham, og lige pludselig stod han der og kæmpede med latteren - og så sagde jeg: "Værs'god, tak - scenen er færdig"."

 

Kilde 

Ekstramateriale på Nordisk Films DVD-udgave af Kundskabens træ: TV-udsendelsen Skolebørn bliver filmskuespillere.

 

Se også materialet på kulturkanonens hjemmeside.