Kulturkanon i undervisningen
 

Introduktion til teksterne

”Salys rytterstatue blev lavet til en kosmopolitisk indstillet regent (Fr.5), samtidig med at en nationalistisk indstilling vandt frem (under efterfølgeren Chr. 7) og førte til Salys tilbagerejse inden den endelige indvielse af over 20 års arbejde. Dette er særligt interessant fordi det der binder KANON projektet sammen er en sen udløber af samme nationalitetsopfattelse, som den der ramte Saly.”skriver Frants Mathiesen, som på denne baggrund kredser omkring skulpturen og inviterer grundskoleelever og deres lærere til at opleve skulpturen tidssvarende.

 

 

Grundskolen

Frants Mathiesen har skrevet korte indledninger til anvendelse i grundskolen, som nærmer sig Saly og hans skulptur fra forskellige synsvinkler.

 

 

 

 

Gymnasiale uddannelser

 

Stinne Bo Schmidt har skrevet 4 tekster til anvendelse i gymnasial sammenhæng, som dels er vejledende dels perspektiverende.

 

  • Lokale monumenter
    En vejledende tekst om, hvordan lokale monumenter kan inddrages i undervisningen

  • Kongeportræt 1500-1800
    Gitte Andersen har skrevet denne korte kunsthistorisk indledning specielt til denne hjemme side.

  • Perspektiverende materialer
    Teksten lægger op til en diskussion om offentlige monumenter i dag.
    Stinne Bo Schmidt foreslår praktiske og teoretiske opgaver i tilknytning til sine indledende tekster.

 

Se også kulturkanonens hjemmeside.