Kulturkanon i undervisningen
 

Introduktion til opgaverne

 

 

GRUNDKSKOLEN

 

 

Opgavernes indfaldsvinkel

Frants Mathiesen oversætter nationalitetsproblematikken til spørgsmålet om, hvad fællesskab er, hvordan man etablerer et fællesskab og hvilke symboler man kan bruge til at markere et fællesskab. Frants Mathiesen udelader hermed den magtproblematik, som gennemsyrer situationen omkring Salys arbejde, men spørgsmålet om fællesskab er også et magtspørgsmål, for hvem bestemmer hvad der er fælles og hvilke fællesskabssymboler, der skal stå hvor. Det er op til læreren om der skal arbejdes konsensuspræget eller konfrontatorisk hermed.

 

Der er to typer praktiske opgaver, dels opgaver om rum og skulptur, dels om skulptur og sokkel.

 

Endvidere kan eleverne arbejde med sokkel og skala i et billedbehandlingsprogram og endelig er der forslag til hvordan man kan bygge en fællesskulptur.

 

 

GYMNASIALE UDDANNELSER

Stinne Bo Schmidt foreslår praktiske og teoretiske opgaver i tilknytning til sine indledende tekster.